ZÁPIS ZE SCHŮZE CISH 11. 11. 2009

Napsal Cech studentů historie (») 12. 11. 2009 v kategorii Zápisy ze schůzí, přečteno: 1895×

Program:

1)      Stipendium poskytnuté CISH na realizaci „Příručky pro prváka KHI“

2)      Zhodnocení pasování

3)      Problematika členství – vystoupení 2 členek

4)      Mannerheim

5)      Různé

Přítomni:

Grisová, Barus, Pytlik, Kolář, Klazarová, Kempná, Puš

Hosté:

Ludmila Lambeinová, Ján Kadlec

 

Ad 1)

Kolář informuje o stipendiu poskytnutém CISH. Toto stipendium, jehož výše je 15 000 Kč, by mělo být využito během Dne otevřených dveří (28. 11.) na vytištění informačních letáků, fotek z různých akcí, informačního textu o CISH a výstavky o historii budovy KHI.

Příručka pro prváky KHI by neměla konkurovat univerzitnímu „Kudy kam“, ale měla by se vztahovat čistě na orientování se na naší katedře. Její rozsah je tedy odhadován zhruba na 15-20 stran, ne více. Ke spolupráci jsou vyzváni současní prváci, které Pytlik kontaktoval e‑mailem.

Otázkou je „Průvodce pro Erasmáka“. Nemůže se jednat o prostý výtah z výše zmíněné příručky, protože zahraniční studenti řeší mnoho jiných problémů, je proto nutné, abychom tato specifika zohlednili. Před tím, než začneme „Průvodce pro Erasmáka“ dávat dohromady, musíme vše zkonzultovat s relevantními osobami (doktorka Slavíčková ad.)

 

Ad 2)

Pasování hodnotí všichni přítomní (včetně hostů) kladně. Barus referuje, že i majitel Jazz Tibet Clubu byl spokojen. Jediné negativní ohlasy během večera byly na DJ. Ten ale po domluvě změnil poněkud styl a dále si už nikdo nestěžoval.

Určitou nevýhodou sálu v Jazz Tibetu je jeho špatná akustika, pro příště bude asi nutné obecenstvo vyzvat, aby ti, kteří chtějí sledovat scénku přišli blíže k podiu.

Kempná předložila vyúčtování celé akce, která dopadla se ziskem více než 1000 Kč.

Dále za Sborníky bylo strženo 620 Kč. V této souvislosti upozorňuje Pytlik, že hlavním sponzorům Sborníku (firma Zero a spol.) bychom měli poslat výtisk a děkovný dopis. K tomu se hlásí Barus.

 

Ad 3)

Na schůzi se v souvislosti s vystoupením 2 členek z CISH (Lenka Kirnerová, Saša Conearic) řešila otázka členství v CISH. Je smutnou skutečností, že schůzí CISH se v poslední době účastní poměrně málo členů a ani na akce pořádané cechem jiní lidé, než ti, kteří chodí na schůze, nepřijdou. S blížící se valnou hromadou tedy přichází i obava, aby valná hromada byla vůbec usnášení schopná. Barus přišel s návrhem, aby externí členství bylo umožněno těm, kteří se na akcích cechu nechtějí podílet, nehodlají využít ani svého volebního práva, ale chtějí stále zůstal, alespoň částečně, s cechem v kontaktu. Kolář a Pytlik podotýkají, že i externí členové mají volební právo, proto by se v souvislosti s valnou hromadou nic nevyřešilo. Je ale možnost upravit podmínky externího členství tak, aby externí členové pozbyli volební právo. Tento návrh bude projednán na valné hromadě. Kolář také navrhuje zavést alespoň základní povinnosti pro „aktivní“ členy CISH. Podmínkou zachování jejich aktivního členství by mohla být např. účast alespoň na 50% schůzí během semestru. I tento bod bude k jednání na valné hromadě.

 

Ad 4)

Vysvětlující dopis do Mannerheim Muzea i diplom pro maršála Mannerheima jsou připraveny. Barus je během týdne odešle.

 

Ad 5)

Rozhodnuto ukončit anketu na webu KHI o účelnosti stojanu na kola na KHI

 

Archiv – Kolář chce uspořádat formou brigády. Barus přislíbil donést za tímto účelem SAP. Do archivu by mohl být zařazen i výběr fotek z akcí – budou vytištěny. Barus chce také vytisknout a zařadit všechny zápisy ze schůzí.

 

Příspěvek hosta:

Ján Kadlec z Vlastivědné společnosti muzejní v Olomouci přišel s lákavou nabídkou nejen pro členy CISH, ale pro studenty KHI vůbec. Nabídl studentům možnost přednášet v rámci sekcí „Historická Olomouc“ popř. „Historická sekce“. Příspěvek by měl mít asi 75 min, ale je možnost zařazení např. 3 příspěvků do jednoho bloku. Přednášející by za své vystoupení nedostal honorář, ale jeho přednášce by byla zajištěna propagace. Navíc je to šance vyzkoušet si projev před kultivovaným a ohleduplným publikem. (A po přednášce se dá vždycky jít na pivo.)

Cechem je přislíbeno zveřejnění této nabídky na webu CISH i KHI. Kempná navrhuje pozvat v první řadě autory článků ze sborníku CISH a dále možnost vybrat přednášejícího z řad studentů, kteří se budou účastnit Studentské vědecké konference.

Ján Kadlec dále upozornil na možnost vstoupit do Vlastivědné společnosti muzejní v Olomouci, která je nejstarším spolkem tohoto druhu na Moravě.

 

Grisová upozorňuje na možnost kontaktování redakcí na UP přes společnou e-mailovou adresu: redakce@upol.cz. S oznamováním příštích akcí širší veřejnosti touto cestou všichni souhlasí.

Byly uděleny pochvaly za aktivitu na pasování:

Ivan Puš, Lenka Chobotová     – pochvala 1. stupně

Hana Grisová                          – Pochvala 2. stupně

Beata M. Kempná                   – Pochvala 3. stupně

S tím schůze končí.

Příští schůze se bude konat 25. 11. 2009, opět Na Hradě. Srdečně zvu všechny, kteří na schůze běžně chodí i ty, které jsem letos ještě neviděla.

Za CISH Hana Grisová

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
O. Kolář z IP 85.70.128.*** | 12.11.2009 20:53
Spíše než pojem "aktivní členové" bych se raději přidržel termínu "řádní členové". Dále chci doplnit, že s návrhem na zavedení povinné padesátiprocentní docházky přišel Pytlik, já jeho návrh pouze prezentoval na schůzi.
Nerad bych, aby záležitost ohledně volebního práva externích členů vyzněla tak, že máme v úmyslu část členů připravit o jejich výsady. Jde primárně o reakci na návrhy a dotazy některých členů, jimž časové, zdravotní či jiné důvody brání v účasti na akcích CISH a kteří tudíž uvažují o vystoupení z Cechu nebo o změně formy členství. Nikdo z řádných členů samozřejmě nebude nucen k vystoupení z Cechu ani k přechodu na externí členství.

Jinak v rámci objektivity ještě doplňuji, že o sborníku a dopisu pro sponzora jsem informoval já, nikoliv Pytlik.
Benjamin z IP 85.70.108.*** | 12.11.2009 21:02
Rovněž jsem si všiml, že naše příjmení jsou v zápise prohozena, nicméně poprvé mě to pobavilo a o několik řádků niž jsem si řekl, že je to 1:1smile. Nechtěl jsem na to nijak reagovat, ale pořádek musí být, takže Děkuji Ondro!

K členství podotknu jen toliko, že souhlasím s tím, co bylo na schůzi řečeno a se slovy Ondry v komentáři (viz výše). Je potřeba nějakým způsobem zvýšit aktivitu členské základnysmile
Kubamara z IP 134.76.63.*** | 13.11.2009 15:40
Ahoj,
ohledně většiho zapojení členů do činnosti cechu: nemyslím si, že by pomohla nějaká kvóta "přítomnosti".smile Členové cechu nemusejí se účastnit cechovních akcí. Myslím si, že problém je někde jinde: a.) Hodně našich členů je z jednoho ročníků. Někteří už nejsou v Olomouci nebo jsou často zahraničí: Věrka, Martina, Lucka, Pavel.
b.) Možná není "dobrá" komunikace mezi zbytkem cechu. Tím nemyslím nic špatného a ani že by mezi členy cechu byli nějaké nepřekročitelé animozity. Vím, že je velice náročné přinutit velkou část členů k aktivitě. Možná by se měla zněmit podoba společenských akcí.
Nakonec si musíme uvědomit, že jsem v ČR, kde velice nízká angažovanost. To neznamená, že mám rezignovat a nesnažit se "pohnout" s našimi členy.
Ale jsem razatně proti nějakým pravidlům, které by stanovovali kolikrát do roka se mám účastnit nějaké akce. Spíše mužou mít kontraproduktivní výsledek. Nejspíš musíme začít od sebe, aktivních členů. Nechci tady obecně žvanitsmile, ale je to hlubší debatu.
Zdar Kuda
O. Kolář z IP 85.70.128.*** | 14.11.2009 09:52
Samozřejmě, pokud by byla zavedena nějaká povinná docházka, platila by výjimka pro členy, kteří se zdržují na zahraničních studijních pobytech nebo jsou zdravotně indisponováni.
I tak by ovšem povinná docházka byla problematická, jelikož by v budoucnu automaticky diskvalifikovala ty z nás, kteří se po ukončení studia opustí Olomouc, ale budou chtít zůstat řádnými členy.
Zůstává ovšem otázkou, jak zajistit akceschopnost valné hromady, která je podle stanov "usnášeníschopná, je-li přítomná alespoň polovina všech členů" (článek V/9). V době vzniku stanov se ale nepočítalo s externím členstvím, proto se domnívám, že bude nutné na nejbližší valné hromadě upřesnit pravidla pro řádné i externí členy a v tomto směru doplnit stanovy.
Jinak se domnívám, že ti, jejichž členství je v současnosti jen formální, musí sami zvážit, zda hodlají setrvat v Cechu. Pokud ano, měli by se, jestliže to okolnosti jen trochu umožňují, účastnit alespoň valných hromad.
O. Kolář z IP 85.70.128.*** | 14.11.2009 09:55
Ještě jedna věc. Kubo, můžu se zeptat, jakým způsobem "by se měla zněmit podoba společenských akcí"? Díky.
Benjamin z IP 85.70.108.*** | 15.11.2009 20:05
Zdravím,
možná to Kuba pochopil správně, ale jen špatně do svého komentu napsal. Nicméně chci se do této diskuze zapojit, tudíž na vysvětlenou: na schůzi jsem navrhoval povinnost člena účastnit se alespoň v 50proc. všech schůzi Cechu v jednom ak. roce. O jejich povinnosti účastnit se cechovních akcích nebyla v této myšlence řeč.

Zastávám totiž názor, který jsem už řekl nesčetně krát, a to, že pokud někdo nepřijde na schůzi, tak nedostane nějaký úkol (a o tom jsou schůze, že se vymýšlejí akce a rozdělují úkoly), čímž se stává víceméně pasivní a nemůže třeba získat pochvalu (i když o tom členství v Cechu samozřejmě není). Dále pokud se svou činnosti v Cechu nezviditelní, tak sice má nějakou šanci, ale podle mně nijak výraznou, se stát členem výboru. Je to jednoduchá posloupnost. To že někdo nemůže ze zdravotních, studijních (erasmus, škola do večera) či jiných (jako je zaměstnání, bydliště mimo Olomouc) důvodů chodit na schůze je věc pochopitelná. Návrh byl více mířen na ty, jenž v Olomouci jsou.

Osobně si nedokážu představit, jak by se měla komunikace se zbytek členské základny změnit - ale to je na hlubší diskuzi, jak jsi psal.

Chci jen podotknout jedno, že mně nijak nevadí spolupracovat s výborem na akcích a organizovat je, kdyby bylo na mně, tak to s radostí přenechám někomu mladšímu nebo komukoliv jinému v Cechu, ale to jaksi nejde, protože není komu. A já bych byl hrozně rád, kdyby někdo ze současných členů přišel na schůzi a zapojil se do chodu. Cech už není jenom o setkání u piva a debat, co je na KHI nového, je to vlak, který se rozjel, má už celkem stabilní zastávky a jízdní řád a já bych nerad, aby se zastavil.. Chtěl bych najít stejné blázny, jako jsme my všichni, kteří obětují svůj volný čas vymýšlením a zařizováním třeba pasování nebo kulečníkového turnaje pro ostatní studenty Katedry. Chtěl bych, aby Cech zde vydržel i po našem odchodu z Katedry.. proto jsme navrhnul (do jisté míry omezující) povinnost člena účastnit se aspoň 50proc. všech schůzí Cechu. A i když to na první pohled vypadá děsivě, tak v konečném součtu to jsou 3 schůze CISH na semestr bez Valné hromady. A to si myslím, že se už zvládnout dá.

Have a nice daysmile
O. Kolář z IP 85.70.108.*** | 23.11.2009 17:58
Napadlo mě, že pokud bychom se nedokázali dohodnout na rozdělení typů členství a členských práv, zbývá ještě jedna varianta. Stačilo by ze stanov vypustit pasáž, že pro usnášeníschopnost VH je nutná přítomnost nadpoloviční většiny členů. Tento počet je možno nahradit nějakým reálnějším číslem. Stačilo by změnit jednu větu stanov a nikdo ze členů (ani externích) by nebyl automaticky zbaven možnosti účastnit se hlasování VH.
Na druhou stranu Benova koncepce členských kategorií má nespornou výhodu v tom, že počítá s odstupňováním členských práv podle angažovanosti člena. A myslím si, že reforma předpisů pro členství by byla vhodná i z jiných důvodů, zejména s ohledem na členy, dlouhodobě pobývající mimo Olomouc.
Takže můj výše uvedený návrh chápejte spíše jako nouzové řešení.
martaska z IP 88.146.144.*** | 22.11.2009 15:19
ondro, děkuju za odpověd.
možná jen pár poznámek pro ujasnění. moje komentáře na mrtvé duše a vývoj cechu rohodně nebyly myšleny jako kritika nebo výtka.
to, že nesouhlasím, jakým směrem se cech v posledních letech vydal je obecně známá věc. pro mě to vždycky byla a zůstala studentská recese. schůzování mi přišlo vtipné ze začátku, ale když jste to postupně všichni začali brát smrtelně vážně, došlo mi, že pro mě v novém cechu už není místo. bylo fajn dělat výtržnosti na schůzích před dvěma lety, dokud to bylo na té hranici mezi recesí a "snažíme se o něco seriozního".
ted už by to nešlo a ani by se to nehodilo, protože by to shazovalo to, co se vám podařilo. a to rozhodně nechci.
takže pavle, s větou"Ono je vždy nejjednodušší kritizovat, než sám něco dělat." souhlasím, nicméně myslím, že se do tohoto kontextu nehodí.
nekritizuju, jen říkám, že vám držím palce, at to s tím novým cechem "s vážnou tváří" daleko dotáhnete. zatím to vypadá, že se vám daří.
taky říkám, že se o dění v cechu budu zajímat pořád, ale spíše na osobní rovině. vždycky se budu ptát, jak se máte vy, jak se vám daří. ale zajímat už mě nebude, jestli jste prosadili stojan na kola, nebo kolik je členský příspěvek...

mrtvými dušemi jsem původně myslela naši původní třídu, ze které jste zůstali aktivními členy tak 4. to, že jsem nevěděla, že máte problém spíš se současnými neaktivními studenty (a že vlastně ani nevím, kdo všechno je v současné době členem) jenom dokozauj, že je čas včas odejítsmile

jelikož koncept externího členství mi pořád není úplně jasný, budu se považovat za člena "klubu přátel invalidů středoevropské historiografie aka CISH"smile

hodně štěstí v dalším cechovním snažení a rozvíjení.
úplně neironicky a upřímně vám držím palce.
martina z IP 158.194.145.*** | 20.11.2009 17:14
už o tom uvažuju delší dobu a tahle diskuze se zdá být ideální příležitostí.

jsou nějaké formální náležitosti, která bych měla splnit když chci vystoupit z cechu? úplně vystoupit, bez berliček "externího členství" (co to proboha je??)

jelikož už nejsem členem katedry historie, hlasování o stojanu na kola nebo uklízení dvorku se mě nijak nedotýká, ani mě neinteresuje...
a jelikož se cech už v minulosti začal ubírat směrem, se kterým jako jeden ze zakládajících členů nesouhlasím, myslím, že jediným logickým řešením je moje vystoupení.

jenom mě ještě napadá taková poznámka...
jaký smysl má to externí členství? a členství lidí, kteří už nejsou studenty historie a nejsou v olomouci? z kolika "mrtvých duší" se cech vlastně skládá?
já sama za sebe můžu říct, že mi nepřijde správné, aby takoví lidé (jakož třeba i jásmile) mohli hlasovat o výboru. protože je cech už evidentně nezajímá, na akce nechodí, nic neorganizují a v olomouci jsou jednou za uherský rok... jaký je tedy smysl v tom chtít po nich, aby o něčem spolurozhodovali?
benova "posloupnost" zadávání úkolů, jejich plnění, pochvaly a zviditelnění, ab měli šanci stát se členy výboru je jim evidentně ukradená...

no... takže ještě jednou... jsou nějaké formální náležitosti ukončení členství, nebo je toto moje prohlášení dostatečné?
O. Kolář z IP 85.70.128.*** | 20.11.2009 19:28
Žádné formální předpisy pro vystoupení z CISH neexistují, nicméně myslím, že bude dobré, pokud nám své vystoupení oznámíš mailem. (Takhle v diskusi by čistě teoreticky mohl psát někdo jiný pod Tvým jménem.)

Externí členství tady nebudu řešit, sám jsem si na tuhle věc zatím nevytvořil jednoznačný názor, nicméně pravdou je, že valná hromada se tím bude muset zabývat...právě proto, aby se vyřešil problém těch "mrtvých duší."
Jinak já sám zdaleka nejsem nadšený vším, co se v Cechu děje, nicméně důvod, proč se CISH ubírá právě touto cestou bych viděl především v tom, že ač někteří členové ledacos kritizují (nezřídka oprávněně), obvykle sami nejsou schopni najít vhodnější alternativu. Já sám zastávám názor, že ideální řešení nikdy neexistuje...vždycky jsou jen řešení problematická, špatná a ještě horší. Takže pokud bude naše činnost jen "problematická," nejsme na tom tak zle.
O. Kolář z IP 85.70.128.*** | 21.11.2009 11:07
Ještě jedna věc: "Mrtvými dušemi" jsou převážně současní studenti, jejichž neúčast na cechovním dění není dána nepřítomností v Olomouci (jak tomu pochopitelně je u bývalých studentů). Jde tedy především o problém řádných členů, nikoliv externích.

Dále bych rád podotkl, že není účelem externího členství nutit bývalé studenty, aby se dále zapojovali do činnosti Cechu a spolurozhodovali o dalším vývoji. (Jak vyplývá ze zápisu, v současnosti se naopak uvažuje o omezení rozhodovacích pravomocí externích členů ve prospěch členů řádných.) Externí členství by mělo být hlavně od toho, aby bývalí studenti, kteří o to mají zájem, mohli dále udržovat určité kontakty s Cechem a být informováni o našich aktivitách. Nikomu tuto formu členství nevnucujeme, já osobně naopak zastávám názor, že pokud členové (řádní i externí), kteří se nehodlají v Cechu dále angažovat, rovnou vystoupí, je to jednodušší pro ně i pro nás.
Pavel z IP 90.179.129.*** | 21.11.2009 11:22
Navážu na to, co napsala Martina. Ono je vždy nejjednodušší kritizovat, než sám něco dělat. A co se týče externího členství, tak např. externím členem jsem já. Stále se zajímám o dění v Cechu, ale jelikož už jsem mimo Olomouc, tak se nemůžu aktivně podílet na dění v Cechu. Takto já chápu pojem externího členství. A komu se to nelíbí, tak nikdo nikoho nenutí, aby v Cechu zůstával. A narozdíl od Martiny jsem rád, jakým směrem se Cech vydal. Ale toto je můj názor, se kterým nemusí každý souhlasit.
Mirda z IP 88.146.167.*** | 18.11.2009 19:57
Zajímalo by mě, jak dopadla anketa o stojanu na kola a co se s ním bude nadále dít? smile
Benjamin z IP 85.70.108.*** | 18.11.2009 21:23
Myšlenka stojanu na kola se kvůli výstavbě výtahu prozatím odkládá. Nicméně budeme o něm nadále přemýšlet, uvidíme co nám přinese následující semestr. Anketa jako taková proběhla, ale zúčastnilo se ji víc respondentů, než jsme očekávali. Zodpovědnost za výsledek ankety padá na mně, neb jsem zapomněl nastavit jednu proměnnou a důsledkem toho byl nepřiměřený nárůst odpovědi.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel dvanáct a třináct