nevím jaké východní vlivy máš na mysli, když hovoříš o Polsku. Mně se naopak zdá, že polské elity byli spíše orientované na západní Evropu. Považ roli francouzské kultury v šlechtickém prostředí. V 19. století vliv ryze "evropských" politických proudu na polský diskurz. Bylo by dosti nešťastné mluvit, orientální charakteru polských elit a kultury - a to hlavně, když mluvíme o 18./20. století. Doporučuji ti přečíst si nějakou práci k polským dějinám: nedávno jsem četl vztahu polských povstání a genezi polského národa: ŘEZNÍK, M. Z naši a vaši svobodu. Čte se jedním dechem!
Abychom se vrátil k tématu. Rád bych ti doporučil, abys nebyl až tak příkrý v soudech,když hovoříš o "legendách" a "mýtech". I já se často přistihnu, že kárám své předchůdce. Měli bychom částečně legitimizovat jejich pohled na dějiny: to neznamená se s ním plně ztotožnit, ale dát je do obecného kontextu kultury. I naše společnost si vytváří své interpretace: myslím spor o sametovou revoluci 1989, ekonomickou transformaci či o třetím odboji,otázka ekologie - s kterými se část (větší či menší) české společnosti nemůžeme ztotožnit a vzít za své. Z těchto důvodu potřebuje určité legitimizační nástroje, aby rétoricky podpořili svou věc. K těmto účelům slouží dnešní době různé instituce: jako vědecký ústav, politickoekonomické sdružení či autorita státní (prezident či předseda vlády). Z těchto důvodu jsem skeptický k tvému tvrzení, že hlavní problém jsou mýty ze starších dějin. Sami žijeme v určitém kulturní rámci skrz který interpretujeme náš svět.
Z tohoto hlediska bychom měli vést naši diskuzi: Chtěl bych se tě zeptat: Co pro tebe vlastně pojem národ znamená? A má dnes nějakou validitu? Jak máme chápat snahy některých politiku hájit zájmy národní ČR?